Jak wznowić działalność gospodarczą?

Czasem bywa tak, że prowadząc własną działalność musimy ją na jakiś czas zawiesić. Powody takiego działania mogą być naprawdę różne i jest to już sprawą indywidualną, żeby nie powiedzieć – prywatną.

Należy jednak pamiętać, że zawieszenie działalności to opcja pozwalająca ją wznowić, a w niektórych sytuacjach dzieje się to wręcz automatycznie, czyli nasza działalność zaczyna funkcjonować niejako samoczynnie od określonego terminu. Jednak bez względu na sytuację czy okoliczności warto wiedzieć, jak wygląda wznowienie działalności, co jest do takiego wznowienia wymagane i z czym się to wiąże. W dzisiejszym artykule postaramy się wyjaśnić, jak wznowienie działalności wygląda w praktyce i czy warto wszelkie formalności z tym związane załatwiać samemu czy lepiej skorzystać z usług profesjonalistów.

Na czym polega zawieszenie działalności?

Bardzo ważną rzeczą, którą chcemy tutaj po raz kolejny podkreślić, jest fakt, iż wznowieniu podlega jedynie działalność gospodarcza, która została zawieszona. Natomiast zawieszenie działalności nie jest równoznaczne z jej zamknięciem czy też zakończeniem jej prowadzenia. Po prostu w wyniku różnych sytuacji losowych, życiowych, a nawet biznesowych, masz możliwość zawiesić działanie swojej firmy. Może dostałeś ciekawą ofertę pracy, ale chcesz sprawdzić, czy spełni ona Twoje oczekiwania, a może dochód firmy nie jest, póki co, taki jak oczekiwałeś i potrzebujesz czasu na zbudowanie nowej strategii. Równie dobrze Twoja sytuacja życiowa mogła zmienić się na taką, w której nie możesz swojej firmie poświecić tyle czasu, ile planowałeś. Wszystkie te sytuacje pozwalają Ci zawiesić działalność na czas określony, ale również bezterminowo, z zaznaczeniem, że okres ten nie będzie krótszy niż 30 dni.

Co daje zawieszenie działalności?

Warto zaznaczyć, że działalność możesz zawiesić jednie wtedy, gdy nie zatrudniasz pracowników:

  • na umowę o pracę;
  • na zasadzie powołania, wyboru, mianowania;
  • na spółdzielczą umowę o pracę.

Z drugiej strony, nie musisz rozwiązywać umów zleceń albo umów o dzieło, a samą działalność możesz zawiesić także wtedy, gdy twoi pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim i nie łączą korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.

Co jednak daje takie zawieszenie działalności? Najważniejsza korzyść, jaką daje zawieszenie działalności, to zwolnienie ze składek ZUS czy podatków dochodowych. W związku z tym za okres zawieszenia nie wpłacasz zaliczek, ryczałtu czy karty podatkowej. Nie musisz też składać deklaracji ZUS ani VAT. Jest jednak jeden podstawowy wymóg zawieszenia działalności, a mianowicie nie możesz osiągać przychodów w związku z jej prowadzeniem.

Wznowienie działalności

Wróćmy jednak do meritum, czyli tego, jak działalność wznowić. Tu – jak to często bywa w związku z różnymi przepisami – musimy pamiętać, że procedury wznowienia mogą ulec zmianie. Zatem zawsze przed podjęciem decyzji o zawieszeniu czy wznowieniu działalności najlepiej upewnić się co do tego, jakie formalności należy spełnić w takich sytuacjach. Samo wznowienie działalności odbywa się na dwa sposoby uwarunkowane tym, jak działalność była zawieszona. Jeśli zawiesiłeś działalność na czas określony, a więc wskazałeś we wniosku o zawieszenie datę jej wznowienia, to działalność ta zostanie wznowiona automatycznie w wybranym wcześniej dniu, bez konieczności składania dodatkowego wniosku w tym zakresie. Natomiast, jeśli działalność zawiesiłeś na czas nieokreślony albo zaszła potrzeba zmiany określonej wcześniej daty wznowienia, należy złożyć odpowiedni wniosek do CEIDG. Wniosek taki możesz złożyć przed, w dniu, jak i po planowanej dacie wznowienia. Możesz go także złożyć na 3 różne sposoby, czyli podczas wizyty w urzędzie (miasta lub gminy, dzielnicowym lub miasta na prawach powiatu), listownie oraz elektronicznie. Pamiętać trzeba jednak, że załatwianie spaw urzędowych przez Internet wymaga posiadania podpisu kwalifikowanego lub Profilu Zaufanego. Ten ostatni bardzo szybko możesz założyć w swoim banku i również zrobić to zdalnie, korzystając z danych, jakie Twój bank posiada.

Korzystać z pomocy czy nie?

Oczywiście wznowić działalność można samemu, jednak zawsze warto skorzystać z porad osób, które dobrze orientują się w aktualnych przepisach. Do tego trzeba pamiętać o pewnych sprawach z związanych z przywróceniem działalności i w związku z tym często załatwić jeszcze formalności w urzędzie skarbowym czy statystycznym (tak na przykład wygląda sytuacja ze spółką cywilną). Do tego, trzeba zachować również inne terminy (na przykład płatności składek czy zaliczek na podatek) wynikające z przepisów prawa. Szczególnie ważne może być to wtedy, gdy planujesz wskazać datę wsteczną wznowienia działalności i nie masz pewności, czy jest to możliwe w twoim przypadku. Jak by nie było, warto skorzystać z pomocy doświadczonego i profesjonalnego biura rachunkowego, które pomoże przebrnąć przez wszystkie formalności i co najważniejsze, wznowić działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami.